Design-Quality-vandenvorm

Voor een grafisch ontwerper is het uiteraard erg belangrijk om inspiratie op te doen en zichzelf te ontwikkelen qua grafische vaardigheden. Maar buiten dat, zal een ontwerper zijn toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen moeten kunnen aantonen op het gebied van o.a. marketing/communicatie. Dat kan wel eens doorslaggevender zijn dan een alleen een goed portfolio. 

Communicatieve vaardigheden
Heldere communicatie is een belangrijk kenmerk van een sterk ontwerp. En andersom staat een sterk ontwerp staat gelijk aan helder communiceren. Een goede grafisch ontwerper zal dus verder moeten gaan dan alleen een goed ontwerp maken; hij moet ook in staat zijn om zijn ideeën over te brengen aan klanten en opdrachtgevers. Ontwerpers leunen wel eens te vaak op hun visuals en voelen niet een sterke behoefte om communicatieve vaardigheden te ontwikkelen. Helaas ontneemt de ontwerper zichzelf daarmee de kans om zijn volledige potentieel te benutten. Wanneer je wél in staat bent om je werk helder te bespreken, je ideeën mondeling perfect te presenteren - onderbouwd met goede voorstellen - dan zal dit een grote invloed hebben op je succes. Bovendien gaan je ontwerpen er meestal ook op vooruit. Dus: “een goede presentatie is niet alles, het is het enige.”

Marketing skills
Grafisch ontwerpers worden door hun klanten (over het algemeen), gezien als dé experts wanneer het gaat om de combinatie reclame, ontwerp en marketing. Ontwerpers hebben soms de neiging om zichzelf meer te zien als ‘creatieveling’ dan als ‘marketeer’. Maar deze houding kan ook in zijn nadeel zijn. Oké, een grote kennis van marketing zal niet snel van je worden verwacht. Maar los daarvan is het van belang dat je inzicht hebt in de marketing- en reclamedoelstellingen van je klanten - en hun onderlinge relatie - en snapt dat je ontwerpen in de kern hier aan voldoen. Want een een ontwerp hoeft er niet per se smaakvol uit te zien om tóch prima verkoop te genereren. Een besef waar ontwerpers vroeg of laat mee te maken gaan krijgen. En eerlijk is eerlijk… je moet af en toe kunnen incasseren wanneer je iets hebt voorgesteld, niet in goede aarde valt en teleurstellingen weg kunnen slikken.

Illustratieve kwaliteiten
Hoewel het niet altijd per se nodig is om te kunnen tekenen, kan het in je voordeel werken.
Je kunt met goede tekenvaardigheden jezelf onderscheiden van de meeste ontwerpers. Het maakt het werk als ontwerper ook gemakkelijker, want in een paar schetsen kun je een klant overtuigen voordat je doorschiet in het uitwerken. Ideeën en concepten ontwikkelen voordat je ze achter je laptop gaat uitwerken is belangrijk, omdat je minder snel verkrampt in al die honderden mogelijkheden die je software biedt. Een leeg beeldscherm voelt toch minder prettig dan een leeg vel papier. Want daar kun je de ideeën die je in je hoofd hebt snel op los laten.

Onderzoek en planning
Iets wat vaak over het hoofd gezien door ontwerpers is het belang van goed vooronderzoek, evenals een bedachtzame strategie. Het leveren van hoge kwaliteit design is meer dan alleen de creativiteit; de context is ook essentieel. Je kunt niet 100% voor een doelgroep ontwerpen als je niet weet wat er binnen deze doelgroep speelt. Als het om projectplanning gaat, is het verstandig om een workflow en strategie voor elk project te hanteren. Zodra je in beeld hebt wat de bandbreedte van een project is en beseft wat het inhoud, kun je zonder stress naar de deadline toe werken. Wanneer je laat blijken dat je in staat bent een project in stukken te delen en dit met zelfvertrouwen aan je klant te melden, zal hij ook meer gerust zijn.

Inleven
Empathie is een van de best bewaarde geheimen van een goede ontwerper. Sommige ontwerpers hebben een air om zich heen van beter weten en laten duidelijk merken dat ze alleen interesse hebben in opdrachten die er goed uit zien op hun portfolio. Maar zodra je in staat bent om je in te leven in je klanten en hun angsten of dilemma’s te kennen sta je aan de goede kant van de lijn. Je klant zullen dit zeer op prijs stellen. Het is altijd prettig om met een professional samen te werken die een duurzame relatie in stand wil houden door één te worden met de klant. Je kunt enorme waarde te leveren wanneer je ze het gevoel geeft dat zij het waard zijn om extra stappen voor hen te zetten. Essentieel om te beseffen want je zorgt hiermee voor een betere verstandhouding en mogelijk vervolgopdrachten.

Uiteraard zijn er nog meer kwaliteiten belangrijk, maar dit zijn degene die ik put uit mijn ervaringen.